Haku

       Etusivu Uutiset Kuvat Esittely Julkaise

Päävalikko

Uutiset
viimeisimmät uutiset lyhennyksineen

Julkaise
lähetä uutisesi suoraan selaimeltasi Vaikuttavaan tietotoimistoon

Esittely
vaikuttavan tietotoimiston toiminta-ajatus

Osallistu
tule mukaan Vaikuttavan tietotoimiston toimintaan

Käyttäjät
kirjoittaudu sisään tai rekisteröidy käyttäjäksi

Arkisto
artikkeleita järjestettynä aihekokonaisuuksiin

Toimintakalenteri
tulevat tapahtumat, mielenosoitukset ja kokoukset

Katalyytti
vaikuttava videojulkaisu

Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa

13.10. 20:48 Joonas Sillanpää

Miten sodanvastaista liikettä pitäisi rakentaa ja mitkä ovat sen päämäärät? Miksi maailmassa soditaan?



Maailmalle shokkina tulleet käsittämättömän julmat terrori-iskut Yhdysvalloissa herättivät ensi lamaannuksen jälkeen rauhanliikkeen horroksestaan. Varsinkin Suomessa liikkeen kasvu on ollut valtavaa varsinkin Yhdysvaltain käynnistettyä vastaterrorin Afganistanissa. Helsingissä heti iskujen jälkeisenä iltana järjestetty mielenosoitus oli yksi Euroopan suurimmista samaan aikaan järjestetyistä. Se keräsi paikalla olleiden poliiseidenkin mukaan vähintään 2000-2500 ihmistä. Vielä isompaa mielenosoitusta onkin odotettavissa YK:n päiväksi.

Terrori-iskuilla ei maailmaa muuteta kuin huonompaan suuntaan. Sillä vahingoitetaan vain väliaikaisesti vastustajan toimintakykyä ja vahingoista kärsivät ainoastaan tavalliset ihmiset. Niiden seurauksina muun muassa kansalaisvapauksia heikennetään entisestään. Terrorismia käyttävätkin toimintamuotonaan ne, jotka eivät halua muuttaa koko yhteiskuntajärjestelmää vaan päästä itse huipulle tai pysyä siellä.

Sodat voidaan jakaa kahteen eri tyyppiin. Ensimmäinen muoto on yleisempi ja nyt meneillään oleva ”terrorismin vastainen kampanjakin” on sellainen. Sitä voidaan yksinkertaisesti kutsua hallitsevan luokan keskinäisiksi sodiksi. Tunnettu myös imperialistisina sotina. Niissä puolustetaan pääomaa toiselta. Tämä sotatyyppi on ollut nimenomaan kapitalistiselle järjestelmälle tyypillinen.

Kapitalismi perustuu kilpailulle. Sen logiikkaan kuuluvat olennaisena osana sotiminen puhumattakaan järjestelmään kuuluvasta väkivallasta, joka tappaa maailmassa kymmeniä tuhansia ihmisiä joka päivä.

Sotiminen on typerintä mitä ihminen voi tehdä. Se on politiikan jatkamista väkivaltaisin keinoin. Jotta pääsemme eroon sotimisesta, meidän on käytävä käsiksi järjestelmään, joka aiheuttaa sotaa. Meidän on kaadettava valtaapitävät, jotka hyötyvät sodasta. Globaalikapitalismia vastaan pitää käydä globaalia sisällissotaa. Vain yhdellä sodalla voidaan lopettaa sodat maailmasta, luokkasodalla.

Parhaiten autamme Afganistanin ja Yhdysvaltain työläisiä hyökkäämällä omaa hallitsevaa luokkaamme vastaan.

Viime vuosina maailman hallitsevan luokan puolustusasemiin ajanut antikapitalistinen liike vahvistuu nyt uudella ulottuvuudella: sodan vastaisella liikkeellä. Sodan vastainen liikkeen päämääränä täytyy olla sotien lopettaminen maailmasta. Ei riitä, että vastustetaan vain yhtä sotaa. Se onnistuu vain viemällä kapitalistinen järjestelmä saunan taakse. Toisin sanoen sodan vastaisen liikkeen pitää liittyä osaksi antikapitalistista liikettä. Vain joukkoliikkeellä voimme muuttaa maailmaa.

Eräs tunnettu henkilö sanoi aikanaan, että maailmalla on vaihtoehtona joko sosialismi tai barbaria. Tällä hetkellä näytämme elävämme kapitalistisessa barbariassa.

Sosialismia ei voida tuoda ylhäältä vaikka stalinistit Neuvostoliitossa ja demarit täällä välillä niin väittivätkin. Sosialismia voidaan rakentaa ainoastaan alhaalta maailmanlaajuisesti. Neuvostoliitto ja sen satelliitit sekä vielä olemassa olevat Kuuba, Kiina ja Pohjois-Korea eivät ole sosialistisia vaan valtiokapitalistisia. Niiden systeemiä emme saa haluta.

Toisenlainenkin maailma on mahdollinen. Me voimme sen joukkovoimalla todistaa. Rakennetaan sodan vastaisesta liikkeestä valtava. Puhutaan asiasta kouluissa ja työpaikoilla. Järjestetään keskustelutilaisuuksia, jaetaan flaiereita, organisoidaan suurmielenosoituksia, kirjoitetaan mediaan. Jokaiselle löytyy varmasti oma toimintamuoto. Maailman tulevaisuus on meidän käsissämme, sillä meitä on enemmistö. Näytetään minkälaisen maailman haluamme!


  • Edellinen: Vähemmistökansaa vainotaan Venäjällä
  • Seuraava: Listaa maailmalla olleista demoista
  • Tulostusversio

    Kommentit: 28 kpl

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 13.10. 21:40


    Haluan maailman jossa tuollaistakin soopaa voi kirjoittaa ilman että siitä joutuu hankaluuksiin.

    Oliko tuo tunnettu henkilö joutilas porvaristenava
    Marx, joutilas porvaristenava Che Guevara vai joku
    meidän aikamme joutilas keskiluokkainen kapinallinen?

    Ihan viihdyttävää paatosta kuitenkin, kiitos siitä
    sinulle.

    Che Guevara oli lääkäri )
    Anonymous 13.10. 23:51


    Che Guevara oli mm. lääkäri. Ja paljon muuta sen lisäksi.
    Hän auttoi ammattitaidollaan ihmisiä jotka olivat sairaita
    tai muuten heikkoja. Omasta vapaasta tahdosta.

    Ei kannattaisi mollata niin paljon, varsinkaan sellaisia
    jotka eivät pysty vastaamaan haudasta.
    Joku voisi kutsua sitä raukkamaiseksi.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 00:32


    Kun monopolipääoman äänenkannattajat käyvät mustamaalauskampanjaansa entisiä ja nykyisiä sosialismin maita vastaan, trotskilaisemme ovat löytäneet oivan keinon karistaa harteiltaan "stalinististen totalitarismien taakka"; he sanovat, että maailmassa ei koskaan ole ollutkaan sosialistisia valtioita, että kaikki onkin ollut vain valtiokapitalismia. Kätevää, todellakin!
    Koskaan ei ole ollut, eikä koskaan tule olemaankaan mitään valtiokapitalistista valtiota. Tällaisesta puhuttaessa käytetään valtiokapitalismi-termiä aivan väärin. Valtiokapitalismi nimittäin on sitä, kun jollakin talouden alueella harjoitetaan markkinataloutta sosialistisen valtion valvonnassa. Se, onko kapitalististen piirteiden salliminen sosialistisen valtion taloudenhoidossa järkevää, riippuu tietenkin tilanteesta. Esim. Neuvostoliitossa harjoitettiin valtiokapitalismia useampaankin otteeseen. Leninin NEP-politiikka oli silloisessa tilanteessa täysin oikeutettua ja välttämätöntäkin, kun taas 80-luvulle tultaessa ei-sosialistisilla järjestelyillä luotiin pohjaa Neuvostoliiton hajottamiselle(luotiin tuotantoon sellaisten yksityishenkilöiden kerrostuma, jonka etujen mukaista sitten myöhemmin oli restauroida yksityisomistusjärjestelmä).
    Toinen asia, mikä trotskilaisissamme häiritsee, on heidän täysin todellisuudesta irtioleva "globaalista sisällissodasta" ym. radikaalilta kuulostava meuhkaaminen. Heillä on tuskin mitään yhteyksiä työväenliikkeeseen. He odottavat maailmanvallankumouksen syttyvän, kunhan he vain tarpeeksi asiasta pitävät meteliä. Sitten niitä maita, joissa kapitalisteille todellakin on näytetty heidän paikkansa historiassa, trotskilaiset ym. lahkolaisveljet nimittävät "valtiokapitalismeiksi", "stalinilaisiksi totalitarismeiksi" ja ties miksikä! Kyllä se on tiedetty jo iät ja ajat, että kenenkä asiamiehiä ne ovat jotka väittävät olevansa sekä pääoman että "valtiokapitalismin" maita vastaan.
    Entäs sitten tämä "sosialismia alhaalta" -tunnus? Näitä ja kaiken maailman "ei mitään auktoriteetteja" -tunnuksia kehittelevät ovat lapsenmielisiä moukkia, jotka edustavat sellaista ajattelutapaa, jota vastaan Lenin taisteli mm. "Penikkatauti" -teoksessaan.
    Muutoin yhdyn esitettyyn vetoomukseen rauhanliikkeen kasvattamiseksi pasifistisesta tietoisuudesta luokkatietoiseksi. Marxilais-leniniläisenä kommunistina olen valmis liittoutumaan vaikka itse pirun kanssa, joten miksi en sitten trotskilaistenkin. Täytyy vain välillä puuttua heidän käsittämättömään vimmaansa haukkua (jo kuopattujakin) sosialistisia maita silloinkin kun käsittelyn alla oleva aihe niitä tuskin sivuaisikaan. Elikkä yhteisrintamaan kaikesta huolimatta...
    Eteenpäin Suomen Kommunistinen Puolue ja Kommunistinen Nuorisoliitto! Kohti lopullista voittoa!
    -toveri Tampereelta (vm.-81)

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 02:05


    Voi elämä...

    Ei sillä ole väliä mitä vastustetaan, kunhan jotain vastustetaan. Olipa tosi hyvä juttu, että saatiin tämä sota aikaan. Toivottavasti se kestäisi mahdollisimman pitkään, jotta saataisiin ensi kesänä tosi hienoja mielenosoituksia ympäri Eurooppaa. Joo, ihan niin kuin he hipit silloin joskus. Kivaa! Voidaan tuntea itsemme tarpeelliseksi. Alas kapitalistisiat!

    "Maailman tulevaisuus on meidän käsissämme, sillä meitä on enemmistö."

    Kröhömm....meinaatko ihan tosissasi?


    Mauri

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 03:59


    Liity joukkoon, niin tuntisit sinäkin itsesi edes joskus tarpeelliseksi.

    Vastustajan vastustajan vastustaja

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 04:11


    Ja taas! Eikö teillä zomibieilla ola muuta edelleenkään sanottavana kuin "copy/paste" viimeviikolta? Uskomatonta!

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 04:15


    No hitto! Joka ikinen SOSPOL uusi opikelija näitä kirjoittaa! Keksisää hei uutta ja ajatelkaa!

    Nolottaa lukea näitä!

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 10:10


    Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että sodanvastainen liike tulee vastustamaan sotia ja väkivaltaa nimenomaan niiden päämääristä riippumatta? "Globaali sisällissota" tuskin saa tämän liikkeen sympatioita.

    Ongelma on nimenomaan siinä, että väkivalta hyväksytään keinoksi. Tämä sama ongelma koskee USA:ta, se koskee Afganistania ja nähtävästi myös sinua. Olen todella pettynyt, ja toivon, ettei todellista rauhanliikettä saada vesittymään tällaisilla "sodalla sotaa vastaan" -puheilla.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 15:59


    Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen lähes kaikesta, mutta mitä muita keinoja voisit kuvitella olevan köyhien maiden puolustamiseksi, kun kaikista neuvotteluista, kansainvälisistä konferensseista sekä kaikista muista rauhanomaisista "hyvistä pyrkimyksistä" huolimatta eriarvoisuus köyhien ja rikkaiden maiden välillä vain kasvaa? Ymmärtänet, etteivät kehitysmaat pysty järjestämään senkaltaisia näyttäviä sotatoimia kuten USA ja NATO.

    Kun vuosisatoja elää alistetussa, sorretussa ja orjuutetussa asemassa suhteessa rikkaisiin maihin, on päivänselvää, että jossain vaiheessa sanotaan: Ya basta - jo riittää!

    En minäkään hyväksy väkivaltaa ylipäätään, mutta voin ymmärtää niitä, joille se (terrorismi) jää ainoaksi keinoksi muutoksen, minkä tahansa muutoksen saavuttamiseksi, ja näin ollen minun on vaikea tuomita ketään - edes bin Ladenia.

    Tässä tilanteessa jokainen ajatus, mielipide tai teko rauhan puolesta sotaa vastaan (paitsi tietysti luokkasotaa) on rohkeutta ja sankaruutta.

    Nähdään Rauhanmarssilla!!!
    Ilkka Keurulainen
    Helsinki

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 16:27


    Mua taas nolottaa lukea sun juttujas. Vaikka oletkin uusi opiskelija, ei kukaan kuitenkaan estä sinuakaan keksimästä uutta ja ajattelemaan. Häpeän lisäksi tunnen sinua kohtaan sääliä: taitaa olla ylitsepääsemätön urakka saada sut omaksumaan sosiaalipolitiikka, edes käsitteenä. Ota tämä haasteena!

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 16:45


    Historia on todistanut ja tulee todistamaan, että Maurin kaltaiset "vastustajat" ovat onneksi aina vähemmistönä, mutta ei se heidän vaarallisuuttaan mitenkään vähennä.

    Re: Che Guevara oli lääkäri ja tappaja )
    Anonymous 14.10. 17:26


    Älä mollaa Chen sotaretkien viattomia uhreja typerillä kirjoituksillasi.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 17:33


    Ovatko Indymedia ja tänne kirjoittavat sosialistit muka enemmistössä? Suuruudenhullua puhetta. Tulette aina olemaan marginaalinen ryhmä lapsellisine ajatusmalleinenne.

    Valtiokapitalistista... )
    Anonymous 14.10. 17:42


    No Kiina on ainakin nykyään varmasti valtiokapitalistinen. NL oli varmasti joskus sen historiassa valtiokapitalistinen, mutta Kuuba? Ja Pohjoiskorea??

    Ja kun sosialismi on periaatteessa kansallistettua monopolikapitalismia, niin mitä se sellainen ei-valtiokapitalistinen sosialismi sitten oikeastaan on?

    D.M.

    Sinun rauhasi on muiden sotaa )
    Anonymous 14.10. 18:10


    Hetkinen... kehitysmaiden olot parenevat jatkuvasti, aliravittujen määrä vähenee jatkuvasti ja päivittäinen kalorimäärä nousee. Mitä tarkoitat eriarvoisuuden kasvamisella?

    "Kun vuosisatoja elää alistetussa, sorretussa ja orjuutetussa asemassa suhteessa rikkaisiin maihin, on päivänselvää, että jossain vaiheessa sanotaan: Ya basta - jo riittää!"

    Kuka on elänyt satoja vuosia? Kuka on sanonut että nyt riittää? Sortajia toki löytyy, mutta he eivät ole länsimaisia. Mitä helvetin muutosta bin Laden joutuu terrorismilla (sinun mukaasi vihoviimeisellä keinolla) hakemaan? Et voi tuomita häntä vai et uskalla, koska se sekoittaisi koko postmodernin paskan, jota kutsut arvomaailmaksesi?

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 18:16


    John Lennonin Imagine-biisi on USA:n radioasemien kiellettyjen listalla. Siis: NÄIN LAPSELLISTA!

    Näin se menee (OSA SIITÄ):

    Kuvittele, ettei kukaan omista mitään - pystytköhän siihen (siis kuvitteluun)- -- ei tarvitse nähdä nälkää --eikä ahnehtia!

    Kuvittele, että kaiki ihmiset (jos pystyt kuvittelemaan) ovat veljiä keskenään!

    Kuvittele, että kaikki elävät sovussa ja rauhassa keskenään --- SINÄ voit sanoa, että olen uneksija, mutta en ole YKSIN ENKÄ AINOA---Toivon, että jonain päivänä liityt meihin niin maailma voisi olla yhtä.

    Lapsellista ja marginaalista - niinkö?

    Siihen on pyrkimys kaikilla maailman oikeuden mukaisesti ajattelevilla IHMISILLÄ ja Sinun mielestäsi suuruudenhullujen puhetta ja vain MARGINAALIRYHMIEN LAPSELLISIEN AJATUSMALLEJEN MUKAISTA!

    SINÄ TAIDAT ITSE KUULUA SIIHEN MARGINAALIRYHMÄÄN MIKÄ EI HYVÄKSY TASA-ARVOA, EI OIKEUDENMUKAISUUTTA EIKÄ TODELLISTA ELÄMÄÄ JA SEN KUNNIOITTAMISTA KAIKKIEN IHMISTEN KOHDALLA!

    "SUURUUDENHULLUA PUHETTA!?". TULETTE JÄÄMÄÄN MARGINAALIRYHMÄKSI LAPSELLISINE AJATUSMALLEINENNE ELLEI "JENKIT" PYSTY POMMITTAMAAN JA TAPPAMAAN KAIKKI ENEMMISTÖN OIKEUDENMUKAISUUTTA VAATIVAT LAPSELLISET IHMISET - JA OIKEIN KUNNOLLA JA OIKEIN LAPSETKIN!

    IMAGINE ! IF YOU CAN ? OIKEIN ENGLANNIN KIELELLÄ.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 19:23


    Ei tainnut Lennonkaan kieltäytyä levymyynnin tuomista rojalteista.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 19:26


    Mitään kiellettyjen listaa ei ole olemassakaan, vain jonkun tahon kokoama tiedote kappaleista joiden esittämistä juuri nyt ei pidetä suotavana.

    Tuskin kukaan saa mitään sanktioita vaikka tuosta suosituksesta ei välittäisikään. Eihän kyseessä nyt kuitenkaan ole mikään diktatoorinen kommunistivaltio.

    Mitä pitäisi tehdä niille ihmisille, jotka eivät jaa näkemystäsi oikeasta tiestä tasa-arvoisempaan maailmaan tai edes tasa-arvosta ? Eivät piru vieköön ole välttämättä samaa mieltä kanssasi muidenkaan käyttämiesi termien tulkinnoista ?

    Pitäisikö perinteisen sosialistisen/kommunistisen tavan mukaan laittaa työleirille raatamaan ja uudelleenkoulutukseen ?

    Re: Sinun rauhasi on muiden sotaa )
    Anonymous 14.10. 19:30


    Noin kymmenenmiljoonaa (10 000 000) lasta kuolee maailmassa vuosittain riittämättömän ravinnon ja puutteellisen terveydenhuollon vuoksi. USA:ssa käytetään erilaisiin laihdutusvalmisteisiin ja -menetelmiin enemmän rahaa kuin kehitysmaissa elintarvikkeisiin.

    Monta sukupolvea ovat eläneet satoja vuosia sorrettuina, alistettuina ja riistettyinä.

    Muutos tasa-arvoisempaa maailmaa kohti. Se muutos on välttämätön kaikkien kannalta, se vain olisi paljon helpompi ilman sotia.

    Minkälaista arvomaailmaa edustavat ne, jotka hyväksyvät USA:n kostoiskut?

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 19:52


    Siitäkö tässä olikin kysymys? rojalteista?

    Martin Luther KING sanoi: "MINULLA ON UNELMA"

    MItäs siihen sanot näppärä aivo - oikeudenmukaisuusvaatimuksista ja eriarvoisuuden poistamisvaatimuksista - KERRO LISÄÄ ! MIELENKIINNOLLA ODOTAN !

    IMAGINE - IF YOU CAN!

    Re: Sinun rauhasi on muiden sotaa )
    Anonymous 14.10. 20:13



    Jos et ole huomannut ERIARVOISUUDEN KASVUA - havintokyvyssäsi on selkeästi jokinlainen musta kohta tai valkea tyhjiö.

    Ja kun "kehitysmaiden olot paranevat jatkuvasti!!!" - luuletko sen johtuvan rikkaiden rikastumisesta vai mistä kirjoitat?

    Sinä olet tehnyt siis jo kolonialismin ja siirtomaavallan aikana paljon työtä eriarvoisuuden poistamisesta -- etkö olekin? Koska rikkaat eivät ole sitä tehneet, koska silloin he eivät olisi rikkaita.

    Mitä tämä "postmoderni- paska" on ?- Kerro - kerro - kerro .....haluan tietää! Vastauksen juuri sinulta - --

    b.Laden - siinä vasta kunnon CIA:n ja FBI:n kaltainen - joka hetki joka paikassa mies - naiset ovat jo rakastuneet häneen kuten tiedät!

    Vai tiedätkÖ? - mieshän on selvä James Bond " - brittiläis-amerikkalainen " SAA TAPPAA" - " ON LUPA TAPPAA" -TYYLIIN!

    Onko arvomaailmasi mennyt sekaisin? Käy enemmän elokuvissa - eihän se ole kiellettyä. Ota ase ja ammu kun vain tiedät ensin mihin?

    Kohteesta nimittäin riippuu, mikä on oleva tuomio?
    Eiks jeh! Hello - hello - my frend!

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 20:46



    Missähän se diktatoorinen sotilasvaltio oikein on?

    Kirjoitat ja kysyt pitäisikö perinteisen sosialistisen/kommunistisen tavan mukaan laittaa työleirille raatamaan ja uudelleen koulutukseen.

    Mistä moinen assosiaatio mieleesi tuli levyn-nimestä - IMAGINE?

    KIRJOITAT:
    "Eivät piru vieköön ole välttämättä samaa mieltä kanssasi muidenkaan termien tulkinnoista?" Miksi laitoit toteamukseesi kysymysmerkin, kun ei ollut kyseessä kysymyslause.

    SAINPAHAN SINUT PROVOSOITUMAAN - menit halpaan - totta kai jaan kanssasi ajatuksen "TUSKIN KUKAAN SAA MITÄÄN SANKTIOTA VAIKKA TUOSTA SUOSITUKSESTA EI VÄLITTÄISIKÄÄN. EIHÄN KYSEESSÄ NYT KUITENKAAN OLE MIKÄÄN DIKTATOORINEN KOMMUNISTIVALTIO.

    Mitä valtiota tarkoitat?

    Minustakin on mukava seurata USA:n eli Amerikan Yhdysvaltojen tekemisiä valtiona. Siinä korostuu valtava vapaus ja suvaitsevaisuus ja oikeuden toteuttaminen omalla erikoisella "nastalla" tavalla. Eikö?

    Rakkaus vapauteen saa ihanat kasvot tällä hetkellä kuten ennenkin USA:n taistelussa maailman IHMISOIKEUKSIEN TOTEUTUMISESSA JA
    TODELLISELLA TAVALLA TOTEUTTAMISESTA.

    IMAGINE - IF YOU CAN.

    KERRO LISÄÄ DIKTATOORIVALTIOISTA / DIKTAATTOREISTA JA VAPAUDESTA. HALUAN KUULLA SINUA LISÄÄ. OLET SELVÄSTI AMMATTILAINEN.


    Työväenluokka? )
    Anonymous 14.10. 20:55


    Minua kiinnostaisi tietää, mitä ylläolevan kirjoituksen "työväenluokka" tarkoittaa? Ketkä ihmiset eivät ole työväenluokkaa? Ovatko ilman työtä olevat ihmiset työväenluokkaa? Entä ne tottelemattomat, jotka ovat selkeästi tämänkin maan eliittiä, mutta samalla osallistuavat aktiivisesti toimintaan globaalia uusliberalismia vastaan?

    Miten sinun sosialistinen joukkoliikkeesi suhtautuu vaikkapa anarkismiin, jotka eivät ole kiinnostuneita elämään edes "työväenluokan" diktatuurissa?

    >Helsingissä heti iskujen jälkeisenä iltana
    >järjestetty mielenosoitus oli yksi Euroopan
    >suurimmista samaan aikaan järjestetyistä. Se
    >keräsi paikalla olleiden poliiseidenkin mukaan >vähintään 2000-2500 ihmistä.

    Kuka laski? Minusta tietyissä aktivistipiireissä on hieman rasittava tapa muunnella totuutta sopivissa määrin toivottavamman lopputuloksen saamiseksi. Ei siinä mitään, kun on kyse mielenosoittajien määrässä (poliisithan laskevat aina alakanttiin), mutta jos kyse on jostain oikeasta asiasta niin tuollainen kaunisteltu totuus on vaarallinen asia.

    Minulle ei ole oikein koskaan selvinnyt, mitä tuo "joukkoliike" konkreettisesti ottaen tarkoittaa. Pitääkö kaikkien olla samaa mieltä? Entä, jos ei ole? Eikö sitten ole joukkoliikettä vai onko sitten globaalin kapitalismin puolella? Kuka päättää joukkoliikkeen mielipiteet ja miten? Pitääkö joukkoliikkeellä olla yksi nimi, jonka alle kaikki asettuvat?

    Onko antikapitalistinen liike joukkoliike, kun siihen katsoo kuuluvansa esim. muutama tuhat erilaista järjestöä. Osa (ehkä merkittäväkin) ei edes kutsu liikettä antikapitalistiseksi. Onko liikettä edes olemassa? Onko hyvä asia, että on liike? Miten rakennamme konkreettisesti parempaa maailmaa sen lisäksi, että kuulumme liikkeeseen?

    pohtii T.


    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 20:56


    Kapitalistina alan hiljalleen miettiä kuinka kauan
    viitsin enää maksutta kirjoittaa...Jos kerran ammattilaisena pidät...

    Lukaise joskus tarina vallankumouksellisesta, joka päätti päivänsä entisten tovereidensa vainoamana ja yksinäisenä hotellihuoneessa kaukana
    kotoa. Eräs aamu hänet sitten löydettiin kallo jäähakun murskaamana eikä jäljelle jäänyt kuin muisto ja toive paremmasta maailmasta.

    Hänen tekstinsä kestävät kyllä vertailun Lennonin parhaiden sanoitusten kanssa.

    Vapaus toteutuu parhaiten siinä, että pidät minua ymmärtömättömänä idioottina mutta et voi tehdä asialle mitään.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 21:43



    En pidä Sinua ollenkaan ymmärtämättömänä idiootina- kuten itseäsi määrittelet.

    Minun määritelmäsi Sinusta ei pidä sisällään Sinun omaa määritelmääsi itsestäsi.

    Minä en tunne Sinua eikä kirjoitukseni tarkoitus ollut se, että ratkaiset yleimaailmallisen tilanteen vallasta- diktatuureista ja diktaattoreista määrittelemällä itsesi "marttyyrimaisella" profilioinnillasi itsestäsi.

    Pitkä lause - sellaista pitäisi välttää. Minun nimittäin.

    Onhan se niinkin, että vallankumous syö aina lapsensa. Silti vallankumous uudistaa ja se on se prosessi se - ikäänkuin se dialektiikka - kuten tietysti tiedät kapitalistina mitä se tarkoittaa.

    Tiedät myös kapitalistina mitä "PÄÄOMA" tarkoittaa. Sekä kirja että todellisuus.

    "VAPAUDEN KAIHO" ... SIIS YHTEISTYÖHÖN RINTAMAHAN KÄY - VAPAUTTA EI ENNEN KÖYHILLE ... NÄY...SIIS VAPAUS SUA KUTSUVAT SUA ITKEVÄT ORVOT KAIPAA... OLET KÖYHÄN PELASTUS - SIKSI VAPAUSLAULUT RAIKAA!!

    RAUHA KAPITALISTILLE - kirjoitathan: "Kapitalistina alan hiljalleen miettiä KUINKA KAUAN VIITSIN ENÄÄ MAKSUTTA KIRJOITTAA..."

    Ei Sinun kapitalistina tarvitse kirjoittaa - ihan IHMISENÄ vaan - mutta valintahan on tietysti Sinun ilman rahaa ja joudut vielä maksamaan siitä -nimittäin netti/sähkölaskun ja vielä kuluttamaan energiaasi (aasi) - pikku kapitalisti- tunnen myötätuntoa marttyyrisyys kokemuksiisi.

    Pelon sekaisin tuntein "Eräs aamu hänet sitten löydettiin kallo jäähakun murskaamana.." Olet syvällä pelossa kuten minäkin. Pelkoni ei anna minulle yön eikä päivän rauhaa ja kuitenkin vielä olen elossa. Kuinka kauan tätä kestää, että pitää elää.

    Kerrotaan, että Aleksis Kiven vimeiset sanat olivat "Minä elän" - vaikka kuoli heti sen jälkeen. "Seitsemän veljestä" on elänyt sen jälkeen. Voi tietysti olla, että kapitalistina et ole tutustunut Suomen kansalliskirjailijan teokseen. Kertoohan Aleksis siinä sivistymättömistä suomalaisista veljeksistä kohti "sivistystä".

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 14.10. 22:11


    Olet vaarallisella polulla kun alat inhimillistää luokkavihollista. Hyi sinua.

    Tekninenkin vallankumous uudistaa. Niin ja talousteoriatkin kehittyvät. Pahus, meinasin vielä
    unohtaa filosofiankin. Ainoastaan fundamentalismi on paikallaanpysyvä voima, tulkitse miten haluat.

    Kuvaako tuo "pikku" henkistä vai materiaalista tilaa vai kenties molempia ?

    Katos vaan, yllättäviä tahoja vedät mukaan. Herra Stensvallin sovittaminen tuohon jo mainitsemaasi dialektiikkaan vaatii jo taitoa. Vai onko pointti tuo ajatuksien/ sanoman / idean jääminen tuleville
    sukupolville.

    Taidanpa vetäytyä itsesäälin pariin niin ei tarvitse tunnistaa itseään lauseistasi. Hei hei.

    Re: Ei muuta sotaa kuin luokkasotaa )
    Anonymous 15.10. 08:49


    No täytyy kyllä sanoa että en halua ainakaan tuollaista maailmaa! Rauhaan tulee tietysti pyrkiä, mutta eikö nyt jo ole tässä vuosien saatossa käynyt ilmi että suurin osa ihmisistä ei ole tuosta sosialismista niin kauhean innostunut. Että jos enemmistön haluaa puolelleen niin kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja...

    Th

    Kiitos )
    Anonymous 15.10. 09:32


    Hyvin sanottu! Tuon paremmin ei sananvapautta voi puolustaa.

  •